Diensten - Zorg

20110816104809_fysio.jpg

Q-care voor sportmedische centra (FSMI/TMS)

Invoeren, toetsen en verbeteren van zorg- en ondersteunende processen bij sportmedische instellingen en samenwerkingsverbanden van smi's voor topsport aan de hand van FED793 en SCAS421

Initiële certificering

Na de initiële certificering tot SCAS-erkende (junior) sportmedische instelling of (instap) topsport medisch samenwerkingsverband volgde voor veel van de sportmedische centra onherroepelijk het moment dat opnieuw door de e-normen papierberg moest worden heen geworsteld. Is dat ook voor u een herkenbaar beeld?

Borging van continuïteit

Dan is er helaas iets niet goed gegaan die eerste keer. Want al lijkt kwaliteitsmanagement misschien een speeltje van papiertijgers, het zou niet meer of minder moeten zijn dan een praktisch hulpmiddel voor sportartsen en praktijkmedewerkers om de dagelijks werkzaamheden met elkaar en in de tijd te verbinden. Waarbij door de herhaling van beleid uitstippelen, plannen uitvoeren, resultaten meten en verbeteringen aanbrengen, het kwaliteitssysteem permanent 'op orde' is, want in gebruik. Een kwaliteitshandboek dat 2 jaar in de kast staat, is niet hetzelfde als een kwaliteitssysteem (kms).

Revisie huidig kms en dan ...

Al staat een handboek dan slechts in de kast (meestal wordt er gelukkig wel meer mee gedaan), als de basis al eerder is gelegd kan snel worden opgeschaald naar een werkend systeem. Het volgende Plan van Aanpak kan hierbij gevolgd worden:

  • inventarisatie en controle bestaande documentatie: wat is er, is dat up to date, zijn er wijzigingen geweest of bestaande voorstellen daartoe?
  • fitness-for-use analyse: kunnen en willen we nog werken zoals beschreven; is beschreven wat relevant is ?
  • revisie van organisatie-processen als leidraad voor uitwerking en samenwerking
  • agendering verbeteractiviteiten en planning voor invoering en evt. hercertificering
  • revitalisatie kick off met medewerkers

Onderhoud en verbeteren

Ook bij een naar tevredenheid functionerend kms is continu aandacht voor onderhoud en verbetering nodig. Duidelijke taken agenderen (wanneer klaar?!), verdelen (naam!) en opvolgen (wie? data!) voorkomt dat een kwaliteitshandboek een dode letter wordt.

In alle gevallen geldt: een kwaliteitsmanagementsysteem wordt voor en door de eigen organisatie gemaakt. Waar nodig kan een externe partij ondersteunen bij (her)structureren, redactievoering, het bijhouden of controleren (interne audit) van de kwaliteitsagenda.

Geïnteresseerd in een gesprek over Q-care voor uw sportmedisch centrum door HuibHezemans.nl?
Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

 

 

Terug naar overzicht

Diensten

Algemeen

20110815144316_projectmgt.jpg

Programma- & projectmanagement; ICT-systeem analyse en specificatie; Trainingen & ...
Lees verder

Farma

20110815224513_ispe-gamp-copbenelux-logo.jpg

GMP/ -Z: interne audits, validatie-support, procesverbetering; GAMP5 systeemvalidaties
Lees verder

Zorg

20110815223933_ic_bed.jpg

Opzet, audits en verbetering van management systemen (VMS-NTA8009 patiƫntveiligheid, prEN ...
Lees verder